Dagelijks archief: juni 24, 2014

Missie voltooid

Het eindgesprek is achter de rug. Missie voltooid, twee jaar MLI afgerond. Tot op de laatste seconde voor mij een leerzaam traject. Alles bij elkaar opgeteld ben ik om heel veel verschillende redenen trots op deze prestatie. Martin en Eric hebben op buitengewoon knappe manier ingespeeld op mijn veel te hoge stressniveau, waardoor ik blokkeerde. Ryan en Deci, Jarvis, Biesta, Hattie, Kotter, Weggeman, Korthagen, Hofstede, Valcke, Dick, Carey & Carey enz…. allemaal volledig verdwenen.

Ik zie het zelf ook  gebeuren bij mijn studenten bij eindgesprekken, ze blokkeren. Hier ga ik me zeker verder in verdiepen. Wat veroorzaakt die blokkade in het algemeen en bij mij specifiek? Hoe hef ik hem op bij mezelf in soortgelijke situaties? Hoe kan ik hem opheffen bij mijn studenten als ik aan de beoordelaars kant zit? Nu doe ik dat voornamelijk op een intuïtieve manier met een beetje kennis vanuit de positieve psychologie . Ik ga me specifiek richten op interventies die vanuit deze positieve psychologie ontwikkeld zijn vanwege hun bewezen effectiviteit en omdat dit meer aansluit bij mijn visie op begeleiden.

Tips van mijn kant:

  • Oefen het gesprek  in je leerteam en stel elkaar kritische vragen over het hoe en waarom van je handelen, waarbij je expliciet doorvraagt welke onderliggende ideeën (theorieën) meespelen. Vraag door. Stel elkaar ook kritische vragen die zijdelings te maken hebben met de beschreven kritische beroepssituatie. Als er dan tijdens het gesprek een zijspoor genomen wordt, overvalt dat je misschien niet.
  • Neem een kort stukje van zo’n oefensituatie op en luister / kijk terug. Komt jouw boodschap over zoals je wilt dat deze overkomt? Wat kun of wil je versterken?
  • Bereid het echte  gesprek voor (natuurlijk!) door voor jezelf te concretiseren waarom je op een bepaalde manier gehandeld hebt tijdens de beschreven kritische beroepssituaties (is het wel fijn natuurlijk als dat bij het eindgesprek ook naar boven komt….)
  • Verwoord jouw handelen en daarbij vooral jouw overwegingen + op welke kennisbasis je dit bewust of onbewust gedaan hebt. In een aantal kritische beroepssituaties heb je heel bewust nieuwe kennis toegepast. In een aantal situaties kom je hier bij de reflectie achter. Juist het zichtbaar maken van dit proces zorgt ervoor dat je volgende keer in soortgelijke situaties beter begrijpt wat er gebeurt en daardoor ook doelgerichter kunt sturen. Gebruik vooral het woordje “ik” en niet “je” als je dit doet.
  • Wees trots op het moment van ingaan van het gesprek, dat is al een prestatie op zich!
  • Het gesprek gaat over JOU! Ik merkte dat ik het moeilijk vond om te verwoorden wat ik vond en wat mijn aandeel en mijn invloed was. Daardoor praatte ik veel meer over het proces en over het product. En niet zo zeer over mijn invloed op dat proces en op het eindproduct.
  • Tot slot mijn favoriete relativerende gezegde uit India (auteur onbekend 🙂 ): “Everything will be all right in the end. And if not? It is not yet the end!”

2014-06-24 13.45.52

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014-06-24 13.42.24

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.

Praktijkgericht onderzoek doen en beschrijven

van werkdocument tot eindverslag

Instructional Design

Uitdagend Ontwerpen | Voor educatieve doeleinden | Jan Scharloo

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.