Hoe post-it’s de validiteit & de betrouwbaarheid van je interview versterken

Post-Itop 24 september heb ik (met veel genoegen) een hele dag colleges over onderzoek doen gevolgd. Aantekeningen daarvan staan hier. Bruikbaarheid is overigens zeer laag omdat het allemaal kreten zijn die voor mij betekenisvol zijn en een ander waarschijnlijk niks zeggen omdat het meer ‘los zand’ is. Tijdens het inhaalcollege van kwalitatieve data verzameling kwamen we op de ‘post-it’ methode. Ik heb daarover gelezen en wil daar mee gaan werken. Hartger Wassink heeft deze methode ontwikkeld met als doel om de validiteit, de betrouwbaarheid & de effectiviteit van het onderzoeks-interview te vergroten. De methode zelf kun je via zijn site of hier binnenhalen.

Wij hebben in ons sub-groepje de zwaar afgezwakte variant gedaan. Ik doop hem om tot de klok-klepel versie, omdat ik niet helemaal precies wist hoe de post-it-methode ging. Wij schreven 3 steekwoorden op over het interview en zelfs die variant was al verrassend waardevol en leerzaam. Laat staan als je deze methode toepast zoals hij bedoeld is.

Doe er je voordeel mee!

P.S. de blog van Hartger is zeker de moeite waard om te volgen!

Over Hanneke

Onderwijsontwikkelaar met passie voor leren en docentenprofessionalisering

Geplaatst op september 25, 2013, in Onderzoeken en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.

Praktijkgericht onderzoek doen en beschrijven

van werkdocument tot eindverslag

Education to Save the World

Towards a more just, sustainable, and healthy planet

vindingrijk

creatief denken in onderwijs

Instructional Design

Uitdagend Ontwerpen | Voor educatieve doeleinden | Jan Scharloo

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers liken dit: