Op een rijtje……

Fascinerend kerngebied ‘uitdagend ontwerpen’. Alleen elke keer als ik nieuwe dingen lees en leer, realiseer ik me hoe weinig ik weet en hoeveel meer er nog is om te ontdekken. Vandaag las ik  een blogposting van Sui Fai (2013) waarin hij antwoord zoekt op de vraag welke leertheorie het meest geschikt is voor het onderwijssysteem.[1]  Sui Fai beschrijft de verschillen tussen constructivisme en instructivisme en daarna de verschillen tussen constructivisme en connectivisme. Uiteindelijk presenteert hij een tabel waarin uitgelegd wordt hoe prominente  leertheorieën zich verhouden tot het connectivisme. Een verhelderende tabel die graag met jullie wil delen. Uiteraard verwijs ik naar het origineel via de bronvermelding omdat dit mijn vertaling is. De mooie versie van deze tabel is hier: Schema_constructivisme_cognitivisme

ASPECTEN BEHAVIORISME COGNITIVISME CONSTRUCTIVISME CONNECTIVISME
Hoe het leren plaatsvindt Zwarte boxObserveerbaar gedrag is de main focus. Gestructureerd,Computational (sorry, geen goede vertaling hiervoor!) Sociaal, betekenis wordt door elke lerende persoonlijk gevormd Verstrekt binnen een netwerk, sociaal, ondersteund door technologie, patronen herkennend en deze gaan interpreteren
Factoren die van invloed zijn Belonen, straffen en stimuli Bestaand schema.Eerdere ervaringen Aanmoediging, actieve deelname, sociale culturele Diversiteit in het netwerk, sterkte van de verbindingen, context van het plaatsvinden
Plek van geheugen Geheugen  is de inslijping van herhaalde ervaringen. Hierbij zijn straffen en belonen  van grote invloed Coderen, opslaan en raadplegen / oproepen Eerdere kennis wordt gemixt met de huidige context Zich aanpassende patronen.Representatief voor bestaande toestand.

Bestaand binnen netwerken

Hoe overdracht plaatsvindt Stimulus – respons Dupliceren van kennis die overgedragen wordt door de ‘kenner’ Socialisatie Verbinden met en toevoegen van knooppunten in het netwerk. Groei van het sociale, conceptuele en biologische netwerk
Beste vertaling van leertypes Taak-gebaseerd leren Redeneren, duidelijke doelenProbleem oplossen Sociaal, ‘vaag’.(ill defined) Complex leren, snel veranderende kern. Variatie in kennisbronnen

[1] Sui Fai, J. M. (2013) Which Learning Theory would be most appropriate for our Education System? Instructivism, Constructivism, or Connectivism? Verkregen op 30 maart 2013 van: http://suifaijohnmak.wordpress.com/2013/03/27/which-learning-theory-would-be-most-appropriate-for-our-education-system-instructivism-constructivism-or-connectivism/

Advertenties

Over Hanneke

Onderwijsontwikkelaar met passie voor leren en docentenprofessionalisering

Geplaatst op maart 30, 2013, in 21e eeuw, Modellen, Ontwerpen en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.

Praktijkgericht onderzoek doen en beschrijven

van werkdocument tot eindverslag

Education to Save the World

Towards a more just, sustainable, and healthy planet

vindingrijk

creatief denken in onderwijs

Instructional Design

Uitdagend Ontwerpen | Voor educatieve doeleinden | Jan Scharloo

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers liken dit: